Att tillhöra ett konstsällskap är alltid bra, för de ordnar med flera givande aktiviteter för sina medlemmar. Konstsällskapet Våga Se grundades av galleristen Helle Knudsen 1992 och deras syfte är att gynna samtidskonsten och hjälpa till så alla kan få en chans att uppleva och äga bra konst. Du som medlem får fördelaktiga priser och också förhandstur till de olika aktiviteter föreningen arrangerar. Varje nytt medlemsår får medlemmarna välja ett konstverk från den konstkollektion som Våga Se har.

Verksamheten

Den årliga medlemsavgiften som föreningen får in går till att köpa in konst, lotta ut konst för närmare en miljon kronor och alla medlemmar deltar helt automatiskt i utlottningen. Två till fyra stipendier delas varje år ut till unga konstnärer som ännu inte hunnit etablerat sig i Sverige, pengarna tas från medlemsavgifterna. Är du medlem får du också rabatterade priser på inramningar och konstverk.

Det finns i dag cirka 3 000 medlemmar som är spridda över hela Sverige, vissa har stora konstsamlingar medan andra är nybörjare och vill genom Våga Se komma in i konstvärlden på ett smidigt sätt. Vissa företag vill ha hjälp att smycka sina lokaler och det hjälper Våga Se mer än gärna till med. Andra konstföreningar som vill ha konstverk att lotta ut kan också vända sig dit.

Konstnärer som stödjer Våga Se

Det finns också konstnärer som vill stödja verksamheten och det sker genom att det varje år väljs ut tre konstnärer som får i uppgift att ska skulpturer eller göra grafiska blad till Våga Se. Dessa verk delas sedan ut som en medlemsförmån till medlemmarna i föreningen. Några av Sveriges mest kända konstnärer som bland annat, Carl Johan De Geer, Madeleine Pyk, Helen Billgren och många fler har varit med och skapat verk som delats ut till medlemmarna. Det finns i dag en konstkollektion hos Våga Se på mer än 150 olika verk, som fler än 50 konstnärer skapat.